Totalt hade BJ 15 lok med littera N3. Från början var loken littererade "G". Godstrafiken krävde allt starkare lok under 1900-talets tidiga år. För att möta det kravet konstruerade BJ:s maskinavdelning ett åttakopplat lok som var ungefär dubbelt så starkt som de tidigare godstågsloken med littera K.
Scrolla ned för att se bilder på respektive lok. Klicka på bilden för att se en större version av denna!
Drivhjul (mm) | Eldyta (Kvadratmeter) | Vikt lok (ton) | Vikt tender (ton) | Kolförråd (ton) | Vattenförråd (kubikmeter) | Läng över buffertar (mm) | Högsta tillåtna hastighet (km/h) |
1 275 | 115,4 | 50,8 | 32,8 | 5,6 | 12,0 | 16 592 | 50 |
Loknummer | Leverantör | Tillv. år | Annan littera och nr | Slopat | Skrotat | Övrigt |
53 | NOHAB | 1907 | SJ E4 nr 1822 | 1970 | 1974 | |
54 | NOHAB | 1907 | SJ E4 nr 1823 | 1970 | 1973 | |
55 | NOHAB | 1907 | SJ E4 nr 1824 | 1970 | 1973 | |
58 | NOHAB | 1910 | SJ E4 nr 1825 | 1970 | 1973 | |
65 | NOHAB | 1912 | SJ E4 nr 1826 | 1970 | 1975 | Ombyggt till oljeeldning 1947 |
66 | Motala Verkstad | 1914 | SJ E4 nr 1827 | 1970 | Ombyggt med sluten förarhytt 1951. Till High Chaparall som museilok 1977. | |
67 | Motala Verkstad | 1914 | SJ E4 nr 1828 | 1970 | Ombyggt till oljeeldning 1947. Till Bergslagernas Järnvägssällskap 1975. | |
68 | Motala Verkstad | 1914 | SJ E4 nr 1829 | 1970 | 1976 | |
77 | NOHAB | 1915 | SJ E4 nr 1830 | 1963 | 1963 | Ombyggt till oljeeldning 1947. Skrotat efter att utgjort mål för vid en försvarsövning på linjen Jönköping-Ulricehamn. |
78 | NOHAB | 1916 | SJ E4 nr 1831 | 1970 | 1974 | |
79 | NOHAB | 1916 | SJ E4 nr 1832 | 1962 | 1963 | Ombyggt till oljeldning 1947. Ombyggt med sluten förarhytt 1949. |
80 | NOHAB | 1916 | SJ E4 nr 1833 | 1970 | 1973 | |
90 | Motala Verkstad | 1917 | SJ E4 nr 1834 | 1970 | 1976 | |
91 | Motala Verkstad | 1917 | SJ E4 nr 1835 | 1968 | 1968 | |
92 | Motala Verkstad | 1917 | SJ E4 nr 1836 | 1964 | 1964 |
E-post: info@bjsmuseum.se
Copyright @ All Rights Reserved