Totalt hade BJ 28 lok med littera K. Från början var loken littererade "D". Loken var sexkopplade och avsedda för godstrafiken. Hälften av loken köptes från England och resterande byggdes i Sverige.
Scrolla ned för att se bilder på respektive lok. Klicka på bilden för att se en större version av denna!
Drivhjul (mm) | Eldyta (Kvadratmeter) | Vikt lok (ton) | Vikt tender (ton) | Kolförråd (ton) | Vattenförråd (kubikmeter) | Läng över buffertar (mm) | Högsta tillåtna hastighet (km/h) |
1 273 | 80,7 | 32,6 | 20,0 | 2,8 | 7,9 | 13 010 | 45 |
Loknummer | Leverantör | Tillv. år | Annan littera och nr | Slopat | Skrotat | Övrigt |
15 | Beyer & Peacock | 1874 | 1924 | |||
16 | Beyer & Peacock | 1874 | 1944 | |||
17 | Beyer & Peacock | 1876 | MaSJ 2 | 1967 | Till SJ 1928 | |
18 | Beyer & Peacock | 1876 | 1941 | |||
19 | Beyer & Peacock | 1876 | 1930 | 1935 | ||
20 | Beyer & Peacock | 1876 | BUJ 7 | 1941 | 1943 | Till Borås-Ulricehamns Järnväg 1937 |
21 | Beyer & Peacock | 1876 | 1944 | Tendern blev tjänstevagn i besprutningståg | ||
22 | Beyer & Peacock | 1876 | 1944 | |||
23 | Beyer & Peacock | 1876 | 1944 | |||
24 | Beyer & Peacock | 1876 | 1946 | |||
25 | Beyer & Peacock | 1876 | 1934 | |||
26 | Beyer & Peacock | 1880 | 1923 | |||
27 | Beyer & Peacock | 1880 | 1948 | Bevarat på Järnvägsmuseet | ||
28 | Beyer & Peacock | 1880 | 1923 | |||
31 | Motala Verkstad | 1883 | 1923 | 1929 | ||
32 | Motala Verkstad | 1883 | 1932 | |||
33 | Motala Verkstad | 1883 | 1926 | |||
36 | Motala Verkstad | 1890 | 1970 | Till Billeruds i Kyrkebyn 1947. Till Bergslagernas Järnvägssällskap 1974. | ||
37 | Motala Verkstad | 1890 | 1959 | 1963 | Till SSA i Karpalund 1947 och ombyggt 1948. | |
38 | NOHAB | 1891 | Okänt år | |||
39 | NOHAB | 1891 | Okänt år | Till Vattenfall i Västerås 1948 | ||
40 | NOHAB | 1893 | 1955 | Till Vattenfall 1938 | ||
41 | NOHAB | 1893 | 1929 | 1929 | ||
42 | Atlas Copco | 1894 | SJ KA3 nr 1852 | 1965 | ||
43 | Atlas Copco | 1898 | SJ KA3 nr 1853 | 1965 | ||
47 | NOHAB | 1901 | SJ KA3 nr 1854 | 1965 | ||
48 | NOHAB | 1901 | SJ KA3 nr 1855 | 1963 | ||
49 | NOHAB | 1901 | SJ KA3 nr 1856 | 1964 |
E-post: info@bjsmuseum.se
Copyright @ All Rights Reserved