Littera K

ÅNGLOK - LITTERA K


Totalt hade BJ 28 lok med littera K. Från början var loken littererade "D". Loken var sexkopplade och avsedda för godstrafiken. Hälften av loken köptes från England och resterande byggdes i Sverige.

Scrolla ned för att se bilder på respektive lok. Klicka på bilden för att se en större version av denna!



Drivhjul (mm)

Eldyta (Kvadratmeter)

Vikt lok (ton)

Vikt tender (ton)

Kolförråd (ton)

Vattenförråd (kubikmeter)

Läng över buffertar (mm)

Högsta tillåtna hastighet (km/h)

1 273

80,7

32,6

20,0

2,8

7,9

13 010

45

Loknummer

Leverantör

Tillv. år

Annan littera och nr

Slopat

Skrotat

Övrigt

15

Beyer & Peacock

1874



1924


16

Beyer & Peacock

1874



1944


17

Beyer & Peacock

1876

MaSJ 2


1967

Till SJ 1928

18

Beyer & Peacock

1876



1941


19

Beyer & Peacock

1876


1930

1935


20

Beyer & Peacock

1876

BUJ 7

1941

1943

Till Borås-Ulricehamns Järnväg 1937

21

Beyer & Peacock

1876



1944

Tendern blev tjänstevagn i besprutningståg

22

Beyer & Peacock

1876



1944


23

Beyer & Peacock

1876



1944


24

Beyer & Peacock

1876



1946


25

Beyer & Peacock

1876



1934


26

Beyer & Peacock

1880



1923


27

Beyer & Peacock

1880


1948


Bevarat på Järnvägsmuseet

28

Beyer & Peacock

1880



1923


31

Motala Verkstad

1883


1923

1929


32

Motala Verkstad

1883



1932


33

Motala Verkstad

1883



1926


36

Motala Verkstad

1890


1970


Till Billeruds i Kyrkebyn 1947. Till Bergslagernas Järnvägssällskap 1974.

37

Motala Verkstad

1890


1959

1963

Till SSA i Karpalund 1947 och ombyggt 1948.

38

NOHAB

1891



Okänt år


39

NOHAB

1891



Okänt år

Till Vattenfall i Västerås 1948

40

NOHAB

1893



1955

Till Vattenfall 1938

41

NOHAB

1893


1929

1929


42

Atlas Copco

1894

SJ KA3 nr 1852


1965


43

Atlas Copco

1898

SJ KA3 nr 1853


1965


47

NOHAB

1901

SJ KA3 nr 1854


1965


48

NOHAB

1901

SJ KA3 nr 1855


1963


49

NOHAB

1901

SJ KA3 nr 1856


1964


BJ K 15

Bild från Manchester 1876

Järnvägsmuseet, KBIA00521

BJ K 17

Bild från Åmål 1938

Järnvägsmuseet, KBIA02075, Nils Ahlberg

BJ K 18

Bild från Köpmannebro 1900

Järnvägsmuseet, KBEB01618, A. Hansson

BJ K 19


Järnvägsmuseet, KBIA08219

BJ K 20

Loket med godståg nr 12 i Åmål 1912

Järnvägsmuseet, KAIA11119

BJ K 21

Bild från Torsby 1900

Järnvägsmuseet, KBEB01809, K.B.

BJ K 22

Bild från Åmål 1923

Järnvägsmuseet, KAIA11110

BJ K 23

Bild från Ludvika 1903

Järnvägsmuseet, KBEB01733, Otto Vintzell

BJ K 27

Bild från Åmål 1956, loket restaurerat

Järnvägsmuseet, KBAA06983

BJ K 31

Bild från Åmål

Järnvägsmuseet, KAFC00033, Gerhard Andersson

BJ K 32

Bild från 1883

Järnvägsmuseet, KDAJ03353

BJ K 33

Bild från Åmål 1913

Järnvägsmuseet, KBIA01433

BJ K 36

Bild från Trollhättan 1902

Järnvägsmuseet, KABA00030

BJ K 37

Bild från Åmål 1946

Järnvägsmuseet, KBIA00931

BJ K 39

Bild från Hallsberg

Järnvägsmuseet, KDAJ03360

BJ K 40

Bild från Kil 1935

Järnvägsmuseet, KBIA08206

BJ K 41

Leveransfoto från Trollhättan 1893

Järnvägsmuseet, KAGC00174

BJ K 42

Bild från Åmål 1948

Järnvägsmuseet, KBIA01005

BJ K 43


Järnvägsmuseet, KBIA05536, Tore Westerman