Totalt hade BJ 9 lok med littera C/C3. De flesta loken var från början av våtångtypen och var fyrkopplade med tvåaxlig löpboggie i fronten. När loken senare byggdes om till överhettarlok fick de littera C3.
Scrolla ned för att se bilder på respektive lok. Klicka på bilden för att se en större version av denna!
Drivhjul (mm) | Eldyta (kvadratmeter) | Vikt lok (ton) | Vikt tender (ton) | Kolförråd (ton) | Vattenförråd (kubikmeter) | Läng över buffertar (mm) | Högsta tillåtna hastighet (km/h) |
1 722 | 73,6 | 41,9 | 25,3 | 4,2 | 9,5 | 14 670 | 90 |
Loknummer | Leverantör | Tillv. år | Annan littera och nr | Slopat | Skrotat | Övrigt |
44 | NOHAB | 1901 | SJ C7 nr 1810 | 1952 | 1956 | Ombyggt till C3 1915 |
45 | NOHAB | 1901 | SJ C7 nr 1811 | 1952 | 1956 | Ombyggt till C3 1915 |
46 | NOHAB | 1901 | SJ C7 nr 1812 | 1963 | 1964 | Ombyggt till C3 1915. Fungerade under åren 1958-1963 som ångcentral i Försvarsbyråns tvättåg. |
50 | NOHAB | 1904 | SJ S7 nr 1813 | 1967 | 1967 | Ombyggt till C3 1915 |
51 | NOHAB | 1904 | SJ C7 nr 1744 NOJ nr 37 | 1962 | Till Nässjö-Oskarshamns Järnväg 1941. Ombyggt till C3 1915. Museilok i Hultsfred 1963, flyttat till Sveriges Järnvägsmuseum 2009. | |
52 | NOHAB | 1905 | SJ C7 nr 1814 | 1967 | Byggt som C3 och blev då Sveriges första överhettarlok. Bevarat hos NOHABs Ångloksklubb i Trollhättan | |
71 | Motala verkstad | 1915 | SJ C7 nr 1815 | 1962 | 1962 | |
72 | Motala verkstad | 1915 | SJ C7 nr 1816 | 1952 | 1956 | |
73 | Motala verkstad | 1915 | SJ C7 nr 1817 | 1967 | 1967 |
E-post: info@bjsmuseum.se
Copyright @ All Rights Reserved